Hallux rigidus

Hej!
 
Tänkte berätta lite om Hallux rigidus. Vad det är och hur min operation gick till. 
 
För cirka 6 år sedan vaknade jag med en otrolig smärta i höger stortå. Jag googlade och fick för mig att jag fått gikt. Det är vanligt när man närmat sig 40-årsåldern och symptomen stämde. Jag gick aldrig till läkaren och smärtan minskade efter några dagar.
 
I flera år efteråt har jag haft lite ont efter t ex promenader  eller träning, innebandy, tennis m m. Löpning har varit svårt, men för ett par år sedan så sprang jag 4 dgr av 8 dgr. Kändes bra. Äntligen! Dag 10 så kom dock baksmällan. Foten svullnade upp ordentligt och jag kunde knappt gå.
 
Att det nu gått två år beror på olika läkardiagnoser och att jag fick mig tilldelad en läkare som jag inte alls fick någon bra kontakt med. Den akuta smärtan gick också över, så jag har inte lidit så mycket.
 
Diagnosen är iaf hallux rigidus. Det innebär stel stortå till skillnad mot valgus som är sned stortå och vanligare. För att få bort stelheten och smärtan så kan det behövas operation. Det finns olika sätt, men de tre vanligaste är,

- Cheilektomi som kortfattat innebär att man rensar bort brosk.
- Osteomi som innebär att man förkortar tån genom att såga bort ben.
- Steloperation, när allt annat är kört. Ofta blir du ändå bra, så att du t ex kan springa.

Till slut hittade jag möjligheten att skriva en egenremiss och därmed fick jag tid hos Elisabethsjukhuset i Uppsala. De är kända för en speciell egenutarbetad metod med kort rehab. Det passade mig bra så klart :).
 
 

Kommentera här: